Kuvataiteen ja käsityön lukiodiplomit 30.10.2009

Lukiodiplomin tulevaisuuden näkymiä – keskustelua kehittämisen suunnasta

Posted on: 30.10.2009

Kommentteja, kysymyksiä ja keskustelua:

Lukiodiplomin tulevaisuuden näkymiä – keskustelua kehittämisen suunnasta

Tehtävä pöytäkunnittain:
Miten lukiodiplomia pitäisi kehittää?

1. Oppimisen / pedagogiikan näkökulmasta
2. Järjestämisen näkökulmasta
3. Osana toisen asteen opintoja
4. Jakakaa kokemukset pöytäryhmässä:
   Tehkää muistiinmerkinnät näistä blogiin
5. Kertokaa tulokset pöytäkunnittain koko ryhmälle

Lukiodiplomin tulevaisuuden näkymiä.pdf

8 vastausta kirjoitukseen "Lukiodiplomin tulevaisuuden näkymiä – keskustelua kehittämisen suunnasta"

Lukiodiplomikurssin markkinoinnin/tiedottamisen vaikeus: Mikä olisi hyvä tapa edetä jotta opiskelijat saisivat tietoa kurssin suorittamisesta ja hyödyistä hyvissä ajoin ennen kurssin alkua?

-Kynnyksen laskeminen, suorituspaineen minimoiminen; diplomi ei ole niinkään suoritus vaan ARVOKAS PROSESSI

– Tiedottamisen ajoittaminen: ensimmäinen info jo lukio-opintojen esittelyssä 9.luokkalaisille?

-Opiskelijoita kiinnostaa diplomin tekemisen konkreettinen hyöty IDEOITA; oph:n sivuille videokloppi diplomin tehneiden opiskelijoiden kommenteista? Edellisen vuoden diplomin tekijät kertovat kussakin lukiossa seuraaville omasta työstään? Lista oppilaitoksista jotka antavat diplomista pisteitä (työn alla jo?)?

Lukiodiplomitehtävät lähemmäs tätä päivää!

IDEOITA: Teemoihin variaatiota (ympäristö jo aika kulunut?) ja ajankohtaisuutta opiskelijan näkökulmasta. Nuoria asiantuntijoiksi mukaan tehtäviä laatimaan? ”Trendihaistelua”!

Tämänhetkinen uudistussuunta on hyvä, sopivassa suhteessa vapautta ja ”raameja”.

Lukiodiplomin aseman vahvistaminen rehtorien silmissä!

Ideoita: Oph:n suunnalta tiedotusta rehtoreille, jotta kurssin järjestämisen onnistuminen ei ole yksittäisen opettajan harteilla (esim. kurssi ei mahdu lukujärjestykseen).

Lukiodiplomin roolin yleinen vahvistaminen ja profiilin nostattaminen rehtorien silmissä olisi paikallaan.

Ryhmän kommentteja

1. Pedagogiikka:

-Prosessajattelun rakenteen ohjaus ja hallinta – kokonaisuuden hallittu loppun vieminen
-itsetuntemus lisääntyy
-aineidenvälisyys
-kokeilevuus
-omakohtaisuus

2.Järjestämisen näkökulma

-vinkkejä siitä, miten eri tavoin voisi diplomia jaksomutoisessa lukiossa järjestää?
-voisiko löytyä myös välimuoto eli kuvataiteen lukiodiplomi, jonka voisi tehdä enempi itsenäisesti ja ajallisesti vapaammin?

3. Osana toisen asteen opintoja

Palkkaus ja palkkioiden maksaminen kaipaisi selkeytystä; miten maksetaan jos ”diplomaatteja” ei riitä kokonaiseksi kurssiksi? ULkopuolisten arvioitsijoiden palkkionmaksu yhtenäiseksi?

1. Oppimisen / pedagogiikan näkökulmasta
*Prosessi on tärkeä!
*Diplomin tekeminen kouluttaa hyvin jatko-opintoja ajatellen prosessin hallintaa.
*Pitäisikö toimintasuunnitelman tekemistä harjoitella pohjakursseilla
*Jos prosessia painotetaan, mutta lopputulosta vaaditaan, pitäisikö suunnitteluun käytetty aika näkyä päiväkirjamaisesti näkyvillä?
*Aikakysymyksessä (38 h) lisää tarkennusta… voisko käsityön ohjeissa kurssin pituus määrittää esim. vähintään 38 h
*Suuntaa lukio käsityön pohjakursseille. Voitaisko saada jonkinlaisia esimerkkejä pohjakurssien suunnittelua varten. Tarvittaisiin foorumi, joka laatisi raameja/suuntaviivoja pohjakursseille
*Saako eri arvosanoista eri pistemääriä eri oppilaitoksista?

Kohta 2

– yhtenäistä palkkausta sekä kurssin pitämisestä että ulkopuolisen arvioitsijan palkkaamiseen esim. 3 h / oppilas

– yhteinen lukiodiplomitodistuspohja vaatimus

– ajankäyttösuunnitelmaan vierekkäin suunnitelma ja toteutunut ajankäyttö

Kohta 1 ja 2

parityön/ryhmätyön mahdollisuus

Lukiodiplomin kehittäminen

1.
• Palautteeseen pitää varata enemmän aikaa jotta opiskelija saa varmasti monipuolista palautetta
• Arviointiin tarkempi ohjeistus
• Ehkä valmis kaavake pdf-muodossa

2.
• Lukiodiplomille lain suoja.
• Järjestäminen pakollista jos yksikin opiskelija haluaa suorittaa tavalla tai toisella
• Yhdistelmäopiskelijoille mahdollisuus suorittaa diplomi
• Pienissä kouluissa kurssien suoritus ja kurssijärjestys pitää harkita yksilökohtaisesti, siten kuin se sopii opiskelijan omaan kurssitarjottimeen
• Kurssien itsenäinen suoritus harkinnan mukaan, palaute esim. viikottain.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

RSS OPH

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

RSS OPH Edu.fi

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

RSS OPH/Perusopetus

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

RSS OPH/Lukiokoulutus

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

RSS OPH/Ammatillinen koulutus

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Kalenteri

lokakuu 2009
ma ti ke to pe la su
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
%d bloggaajaa tykkää tästä: